Tips och guider

Här hittar du tips och guider för att söka lokal

Hittar du inte det du söker är du välkommen att skicka in en generell intresseanmälan till oss via formulären nedan.

På vår hemsida ser du alltid vilka lediga lokaler vi har för tillfället. Här kan du också lägga in en intresseanmälan direkt för den lokal du är intresserad av. Hittar du inte det du söker är du välkommen att maila in din affärsplan av din tänkta verksamhet, dina önskemål om typ och storlek av lokal samt vilka områden du är intresserad av.

Jag vill ställa mig i kö, hur gör jag?

Hos GöteborgsLokaler arbetar vi inte efter ett regelrätt kösystem. När vi skall hyra ut en lokal, behöver vi få veta lite mer om dig och din verksamhet, vad du har för erfarenhet osv. För att se att din verksamhet är långsiktigt hållbar och passar in i området, vill vi gärna se en affärsplan av din tänkta verksamhet.

När vi tar in nya hyresgäster till våra lediga lokaler, försöker vi uppnå en god och bra mix av olika sorters verksamheter i ett visst område för att få en långsiktigt hållbar utveckling. Det finns därför inte garantier att få hyra en lokal på grund av att man länge haft en kontakt med vår uthyrningsavdelning, det beror helt på vilken typ av verksamhet du har eller skall bedriva.

Vi behandlar alla lokalansökningar i vårt kundsystem och uppgifterna används i syfte för att:

  • Samla in kontaktuppgifter och information om verksamheten för utvärdering vid en specifik lokalsökning av den lokalsökande.
  • Matcha lokalsökandes önskemål och söka efter potentiella hyresgäster mot nuvarande och kommande lokalutbud.

Vi sparar bara uppgifter om din verksamhet i tre år, detta för att vi skall ha så aktuella uppgifter som möjligt.

Affärsplanen eller verksamhetsbeskrivningen ligger till grund för första utvärdering om verksamheten passar till den lediga lokalen. I nästa steg tar vi kreditupplysning och annan referenstagning.

Detta gäller vid uthyrning av lokaler

Denna anvisning avser uthyrning av de kommersiella lokaler som ägs eller förvaltas av Förvaltnings AB GöteborgsLokaler.

Anvisningen för kommersiella lokaler syftar till att för såväl interna som externa målgrupper klarlägga fastighetsägarens övergripande principer för uthyrning i syfte att vara trovärdiga, rättvisa och uppfylla ägarens krav. Alla ska ha lika rätt och möjlighet att söka en lokal. Vi ska verka för mångfald och integration. Vi ska bidra till att de lokala torgen utvecklas till levande närmiljöer och sociala mötesplatser.

Anvisningen grundar sig på lagar, ägardirektiv, affärsmässighet samt särskilda avtal och överenskommelser.

Lokaluthyrningen skall leda till ett ekonomiskt och socialt långsiktigt hållbart utbud av verksamheter på handelsplatser och i de områden som uppdraget omfattar.

Bolaget skall också kunna erbjuda företagsbostäder/lägenhetshotell som komplement till marknaden inom ramen för lokalförvaltningen. Bolaget bidrar därmed till en aktiv lokal näringslivspolitik i samråd med BRG och andra.

Bolaget ska göra en helhetsbedömning av de lokalsökandes verksamhet och verksamhetens behov av lokal utifrån grundkraven nedan. De lokalsökande erbjuds att hyra lokal om rätt

förutsättningar för verksamheten finns att erbjuda. Kommersiell lokaluthyrning ska vara situationsanpassad för vart tillfälle rådande behov utifrån respektive bolags långsiktiga affärsplaner.

Uthyrningen av lokaler ska präglas av professionalitet och service. Genom en god samverkan med kommunala och statliga myndigheter kvalitetssäkras vår uthyrning.

Grundkrav

Affärsmässighet

  • Lokalerna hyrs ut på affärsmässiga grunder.
  • Uthyrningsstrategin och den nuvarande utbudsmixen avgör vilken typ av verksamhet som erbjuds aktuell lokal.

Ekonomiskt och socialt hållbart

  • Företagaren/företaget får inte ha betalningsanmärkningar.
  • Företagaren/företaget ska kunna lämna referenser från bank.
  • Företagaren/företaget ska kunna lämna referenser från tidigare fastighetsägare.
  • Företagarens och eller företagets ekonomiska styrka avgör vilken säkerhet som krävs.

Samhällsansvar

  • Företagaren/företaget ska vara en registrerad firma för att få möjlighet att hyra lokal.
  • Företagaren/företaget får inte ha skatteskulder.
  • Företagaren/företaget ska ha en långsiktigt hållbar affärsidé och en verksamhetsbeskrivning, vilket ger ett minimalt utrymme för oönskade företeelser.
  • Annan referenstagning kan ingå som en viktig del av rutinerna inför en uthyrning.
  • I hyresavtalet ingår ett antal klausuler för att så långt det är möjligt klargöra fastighetsägarens ansvar och för att begränsa lokalens användningsområde till det som överenskommits.
  • Bolaget avstår från att hyra ut till verksamheter som skapar otrygghet för andra.
  • Inom ramen för de olika uthyrningsperspektiven kan fastighetsägaren väga in frågor som mångfald, integration och sysselsättning i uthyrningen.

Trovärdiga och rättvisa

  • I uthyrningsprocessen betonas vikten av en god dialog med de sökande för att säkerställa transparensen i uthyrningen.

Anvisningen för uthyrning ska säkerställa att rätt hyresgäst får rätt lokal.

Bankgaranti

Vad betyder det när hyresvärden ber om en bankgaranti?

Vid ett kontraktstecknande vill vi som hyresvärd vara säker på att du verkligen kommer att genomföra det du har åtagit dig enligt kontraktet, bl.a att betala din hyra. Normalt begärs en bankgaranti på en årshyra. Du ansöker om en bankgaranti för ett visst belopp på banken. Den innebär att banken ställer sig som garant för din skuld, det vill säga går i borgen för ditt företag.

Betala hyra

Vad händer om jag inte betalar hyran i tid?

Enligt kontraktet skall hyran betalas i förskott före den första dagen i den månad som betalningen avser. Januari månads hyra skall således erläggas senast den 31 december etc.

Efter två dagar är hyresrätten förverkad och hyresgästen kan sägas upp för omedelbar avflyttning. Hyresrätten kan återvinnas genom betalning av hyresskulden. Betalning skall ske inom två veckor efter erhållen delgivning. Är skulden fortfarande obetald efter denna tid ansöker hyresvärden om handräckning för avhysning hos kronofogdemyndigheten och begär betalning för kvarvarande skuld.

Vid upprepade sena betalningar kan hyresvärden som ett alternativ välja att säga upp hyresavtalet för avflyttning efter i hyresavtalet stadgad uppsägningstid.

Även om du inte fått en hyresavi, måste du betala din hyra. Bank- och postgironummer framgår av hyreskontraktets framsida.
Som framgår av ovanstående beskrivning är utebliven betalning eller försenad betalning en allvarlig förseelse som kan få till följd att en hyresgäst förlorar sin hyresrätt.

Varför står det Familjebostäder på hyresavin när jag hyr av er?

GöteborgsLokaler äger och förvaltar själva ca 180 000 kvm lokalyta. Vi förvaltar på uppdrag åt våra systerbolag, bl.a. Familjebostäder, Bostadsbolaget och Poseidon ca 220 000 kvm. I det senare fallet är dessa bolag fastighetsägare och vi arbetar med att förvalta de kommersiella lokaler som ligger i bottenvåningen i deras bostadshus. Det blir egentligen ingen skillnad för dig som hyresgäst, förutom att du vid felanmälan måste vända dig till respektive systerbolag. Alla hyres- och kontraktsfrågor tar du med din fastighetsförvaltare hos GöteborgsLokaler.

Bygga om lokalen

Behöver jag tillstånd för att sätta upp en vägg i min lokal?

Du får inte ändra lokalens planlösning utan GöteborgsLokalers tillstånd. Du får inte sätta upp eller ta bort väggar. Vill du göra förändringar i lokalen, skall du innan du gör några ingrepp i lokalen, kontakta oss innan

Hyresnivåer

Hyran är alltid en förhandlingsfråga och beror mycket på vilka ändringar man gör i lokalen samt vilken längd man skriver på kontraktet. Verksamhetens krav på lokalen spelar också in. Lokalens standard, läge och ytskikt, samt verksamhetens slitage, nödvändiga anpassningar mm. tas med i beräkningen vid en förhandling.

Moms

Vad innebär det när lokalen är momsad?

Att en lokal är momsad innebär att hyresvärden kommer att fakturera 25 % moms på hyran och att hyresvärden har avdragsrätt för ingående moms. Hyresgästen till en momsad lokal måste vara registrerad för moms och bedriva momspliktig verksamhet i lokalen. Huvuddelen av de lokaler vi förvaltar är momsade lokaler.

Läs mer om moms på www.skatteverket.se.

Personuppgiftslagen (PuL)

Vad säger personuppgiftslagen?

Vi behandlar alla lokalansökningar i vårt kundsystem och uppgifterna används i syfte för att:

  • Samla in kontaktuppgifter och information om verksamheten för utvärdering vid en specifik lokalsökning av den lokalsökande
  • Matcha lokalsökandes önskemål och söka efter potentiella hyresgäster mot nuvarande och kommande lokalutbud

Vi sparar bara uppgifter om din verksamhet i tre år, detta för att vi skall ha så aktuella uppgifter som möjligt.

Affärsplanen eller verksamhetsbeskrivningen ligger till grund för första utvärdering om verksamheten passar till den lediga lokalen. I nästa steg tar vi kreditupplysning och annan referenstagning. Vill du inte få lokaltips från oss är du välkommen att skicka ett mail till lokal@goteborgslokaler.se så gallrar vi dina uppgifter.

datainspektionens hemsida kan du läsa mer om personuppgiftslagen, hur den tillämpas och vilka rättigheter du har när det gäller din personliga integritet.

Skyltar

Får jag sätta upp en skylt?

För att sätta upp en skylt krävs att GöteborgsLokaler lämnat godkännande till detta såsom fastighetsägare. Därefter skall du söka byggnadslov hos Stadsbyggnadskontoret. Först efter det att bygglov är godkänt och vi lämnat vår godkännande, får du sätta upp skylten. Det kan även finnas kulturminnesmärkta fastigheter eller fastigheter som av något skäl omfattas av andra bestämmelser, hör med din fastighetsförvaltare.

Överlåtelse

Om du vill överlåta eller ta över en verksamhet, glöm då inte att kontakta hyresvärden. Hyresrätten för en lokal får enligt lag inte överlåtas utan hyresvärdens tillstånd.

Följande gäller:
Förändring av den nu bedrivna rörelsen får ej göras.

  • Bolaget/personen som övertar verksamheten ska bedriva samma verksamhet.
  • Förvärvande bolag/person ska kunna uppvisa god förmåga (både ekonomiskt och i praktiken) att driva verksamheten.
  • Bolaget/personen har betalningsförmåga så att skyldigheterna enligt hyresavtalet kan fullgöras.
  • Förvärvande bolag/person inträder i den gamla hyresgästens ställe, vilket innebär att ersättningsskyldighet för skulder eller uppkomna skador under hyresförhållandet övergår till den nya hyresgästen.
  • Ansvaret för ekonomiska skulder till hyresvärden övergår till den nya hyresgästen.

Om du är förvärvande bolag eller person ska du skicka följande till GöteborgsLokaler:

Uppgifter om vilken lokal som avses.

  • Uppgifter om tilltänkt köpare (namn, personnummer, organisationsform, registreringsbevis, telefonnummer samt adressuppgifter).
  • Presentation av verksamheten i form av en verksamhetsbeskrivning, affärsplan eller verksamhetspresentation.
  • Beskrivning av ekonomiska förhållanden samt tidigare erfarenhet av att bedriva den tänkta verksamheten.
  • Kopia på köpeavtalet. Sedan GöteborgsLokaler erhållit ovanstående uppgifter görs en bedömning av det förvärvande bolaget/personen. Innan eventuellt avtal om överlåtelse skrivs ska den tilltänkta hyresgästen ansöka om F-skatt samt momsregistrera sig.

Det är viktigt att någon överlåtelse av lokalen inte sker innan GöteborgsLokaler har lämnat sitt skriftliga godkännande. Om så skulle ske riskerar befintlig hyresgäst att förlora sin hyresrätt.